ADICARA
ADAT JAWI BAB INGKANG TEMANTEN
Pangantènan adat Jawa
Upacara pengantenan adat Jawa iku salah
siwijiné upacara sakral adat Jawa sing nduwé rantaman upacara lan tata cara
sing wis pakem. Upacara pengantenan iki nglambangaké pepanggihan antarané
pengantèn putri lan penganten priya neng kahanan sing
kusus kadosdéné raja lan ratu.
Padatan, rantaman inti upacara diselenggarakake neng dalemé pengantèn putri, sing dadi pamangku gati yaiku wongtua utawa kaluwarga pengantèn putri nanging tetep dibantu déning kaluwarga saking pengantèn kakung.Rantaman adicara pengantènan adat Jawa ing saben dhaérah béda miturut ekonomi saben kaluwarga.Upacara-upacara pengantèn adat Jawa antarané:
Padatan, rantaman inti upacara diselenggarakake neng dalemé pengantèn putri, sing dadi pamangku gati yaiku wongtua utawa kaluwarga pengantèn putri nanging tetep dibantu déning kaluwarga saking pengantèn kakung.Rantaman adicara pengantènan adat Jawa ing saben dhaérah béda miturut ekonomi saben kaluwarga.Upacara-upacara pengantèn adat Jawa antarané:
1.
LAMARAN
Adat ingkang sampun, upacara lamaran katindakaken
saksampunipun angsal sisik melik, lare istri ingkang dados inceranipun cetha
dereng dipun wengku kakung.Dene urutaning adicara lan uba rampening Lamaran
kang baku
1.
Atur
pambuka saking kulawarga
2.
Atur
panglamar ( saged ngagem surat , atur pangandikan).
3.
Caos
tanda katresnan ( oleh-oleh, maneka warni dhaharan saking ketan,
werdinipun murit saged lengket / kelet) tumus sageda lajeng rumaket
pepindhaning renggang gula kepyur pulut
4.
Caos
kintun oleh-oleh yen tamu wau kondur
5.
panutup.
2.
BAB
PASANG TARUB
Saking pemanggih kula
Tarub, satunggaling adat mligi tiyang ingkang badhe kagungan kersa mantu.
Liripun jaman kawuri kagem ngawekani yen tamu ingkang rawuh kathah. Nanging ugi
kepara malah saged dados pratanda bilih ing mriku wonten ingkang kagungan
kersa. Kejawi saking punika ngendikanipun para pini sepuh bilih pasang tarub satunggaling
adat ngawekani dhatengipun bab-bab ingkang boten prayogi, mila tarub ugi dados
satunggaling srana talak balak.
Pasang tarub punika saking masang tratak dan bleketepe, serta pasang tetuwuhan.
Dene Tetuwuhan punika kapasang kagem regol mlebet medalipun tamu.
Tutuwuhan
ingkang dipun agem werni-werni, ingkang awujud who-wohan ( biji ), wit-witan,
ingkang kapilih dados lambing punpa ingkang dados pangajabipun ingkang kagungan
kersa.
Tratak pinggiripun paringi “janur kuning”. Dene masangipun paugeranipun
kadamel mlengkung, werdinipun amayungi. Dene tembung “janur”
ngendikanipun mengku werdi saking ‘jan-nur’, tegeseipun ‘jan’ saking tembung
“jane” dene ‘nur’ cahya. Mila
werdinipun Cahya ingkang nyata, utawi terang
sanyata.
Dene werdinipun masangan janur kuning dados lambang tetenger ing wanci punika
ing mriku wonten manten. ( Yen wis ana
janur kuning mlengkung sira aja wani ngganggu wanita iku)
Salajengipun punapa kemawon uba rampe kagem damel tarub
1.
Damel “kajang” utawi tratak, cagak saking deling ampel utawi wulung
(pring), lan payon kadamel kepang , nginggil dipun sukani nam-naman
“bleketepe”, pinggiring tratak dipun rengga janur kuning kapasang melengkung.
2.
Tetuwuhan, kapasang ing ngajeng / regol ‘pintu masuk’. Tetuwuhan punika saking
pisang raja, cengkir gading, tebu wulung, pari lan cantel, ron
kluwih, ron kruton lan ron ringin. Miturut gotheking ngakathah sedaya wau
kapilih mengku pralampita, satunggaling pangajab saking kang kagungan damel
3.Werdinipun Pisang
raja”
kapilih kang sepuh, wonten kalih tundhun” . kang werdinipun lambang
pangajab ing tembe para putra kagungan watak/sipat kados raja ingkang berbudi
bawa laksana, lan tansah dipun
pitados tiyang kathah, sarta tansah mranani, kejawi saking punika mugi
gesangipun lare kados dene pisang “rila pejah yen sampun wonten wohipun”
4.
“Pari wulu” kalih unting’ utawi cantel (salah
satunggal) lambang sang pinanganten kathah rejeki, boten kekirangan.
5.
Klapa ganding ‘2 janjang’. Lambang ing tembe pinangantin saged gesang ing
pundi papan, sarta saged migunani gesangipun mligi brayatipun sumrambah tiyang
sanes
6.
Tebu wulung’ 2 batang, kapasang kiwa tengen regol wau pinangka tolak balak,
nanging ugi dados lambing mantepaning manah anggenipun kagungan kersa. Kejawi
saking punika pangajabipun pengantin ing tembe gesang ipun sampun namung pados
manisipun kemawon, kadosdene pepatah “habis
manis sepah dibuang”
7.
Ron keluwih’, dados lambang supados ing tembe wingking gesangipun saged
tansah ‘linuwih’ , sarta gesangipun saged kacukupan ; bab raja brana
sarta derajat dsb
8.
Ron ringin, mengku werdi gesangipun sageda dados payunging kulawarga,
sumrambah dateng masyarakat sakiwa tengenipun. ( nuwun sewu boten malah
damel kapitunan )
9.
Ron kroton / puring, kejawi dados tolak bala mligi roh alus ingkang badhe
ngganggu kawilujenganpin sarta badhe njugaraken sesambetanipun bebrayan
Mila
tarub satunggaling pratanda pasang tolak balak sambet anggenipun
kulawarga badhe kagungan kersa mantu. Dene janur kuning kang mlengkung dados
lambang bilih lare putri putranipun bapak ( N ) sampun wonten ingkang mengku.
Mila pasangipun kedah melengkung mengku werdi ngrengkuh.
3.
Siraman
Acara
siraman iku sejatiné upacara perlambang kanggo ngresikake jiwa calon pengantèn. Upacara iki
diselenggarakaké sedina sadurungé ijab kabul lan dilakokaké ing
omahé calon pengantèn putri lan kakung, padatan ing bageyan omah sing rada amba
kaya ing mburi omah utawa ing taman ngarep omah. Sing
nyiram sepisan padatan wong tua calon mantèn banjur sedulur liyané uga kalebu
pemaes.
Siraman iku salah siwijiné rantaman ing upacara
pengantènan. Acara siraman iku upacara pralambang
kanggo ngresikaké jiwa calon pengantèn. Upacara iki
dianakaké sedina sadurungé ijab kabul ing omahé calon
mantèn. Padatan mapan ing bagéyan omah sing rada kabuka kaya ing plataran mburi
omah utawa ing taman ngarep omah. Sing
nyiram sepisanan biasané wong tuwa calon mantèn, banjur
diterusaké déning para sedulur liyané, lan uga
pemaès nganti gunggung pitu.
Uba
rampé sing kudu disiyagakaké antara liya:
- Wadhah banyu saka bahan tembaga utawa perunggu
- Banyu sing kanggo nyiram (diarani toya perwitasari)sing kajupuk saka 7 sumber
- Kembang setaman sing dumadi saka kembang mawar, kembang mlathi, kembang kantil (kembang cempaka utawa kembang gadhing) lan kembang kenanga
- Wedhak teles limang werna kanggo sabunan
- Shampo tradhisional saka awu merang
- Duduh klapa
- Banyu peresan jeruk
- Klapa loro sing ditalèni dadi siji
- Kursi cilik sing dibungkus nganggo klasa amoh
- Kain putih
- Godhong dlingo-benglé
- Kain bangun tulak patang pola kanggo nglawan hawa sing ala
- Kain tenun lurik pola yuyu sekandhang lan pola watu
- Kain batik motif grompol lan nagasari
- Andhuk
- Kendhi
- Gayung (siwur).
1.
Masang Bleketepe lan Tuwuhan nduwèni ancas minangka kanggo ngèyupi
papan kanggo mantu. Sing masang bleketepe yaiku wong tuwa saka pengantèn putri
kanggo pralambang gotong royong wong tuwa kekalih kang dadi pangayom ing kulawarga. Déné tetuwuhan sing dipasang,
yaiku: cengkir gadhing, gedhang raja sawité, tebu wulung, ron alang-alang, ron kluwih, ron apa-apa, wulen pantun, lan ron waringin. Tetuwuhan kuwi
kanggo pralambang pengarepan supaya pengantèn kekalih énggal éntuk momongan.
2.
Ngirim Toya Perwitasari menyang Calon Pengantèn Priya yaiku sawisé toya
7 sumber dicampur karo kembang setaman, dijupuk
sethithik banjur dikirim menyang omahè calon pengantèn priya. Sing ngirimaké
yaiku wakil saka kulawarga sing diarani duta
saraya.
3.
Sungkeman Sadurungé siraman, calon pengantèn sungkem marang wong tuwa
kanggo njaluk pangapura lan pangèstu anggoné arép mbangun abaléwisma.
4.
Dedonga
5.
Siraman Sing nyiram sepisanan yaiku bapak calon pengantèn banjur ibu
pengantèn lan diterusaké para pinisepuh uga kalebu juru paès. Sawisé kuwi,
banjur calon pengantèn wudlu nganggo banyu sing
dipancuraké saka kendhi dening bapak calon pengantèn.
6.
Pangkas Rikma Sawisé siraman banjur diterusaké upacara pagas rikma utawa
potong rambut. Potongan rikma saka pengantèn kekalih banjur didadekaké siji
banjur ditanem ing upacara tanem rikma.
7.
Dodol Dhawet Tatacara ing siraman iku nganggo dodol dhawèt. Iki nduwèni
pralambang lan pangajab supaya ing upacara dhaupé penganten suasanané bisa
rengèng. Sing dodol dhawet Ibuné penganten putri, déné bapaké mayungi ibuné,
karo nyeyuwun ing ngarsané Gusti Kang Maha Agung, muga-muga uripé calon
pengantèn bisa sesrawungan karo liya lan seneng dèdana. Sing nukoni dhawet
yaiku para tamu lan dhuwit kanggo tuku nganggo dhuwit krèwèng/wingko (pecahan gendhèng).
Werdiné (tujuané) dodolan dhawet yaiku: wong omah-omah iku lanang wadon nggayuh
jejegé balé wisma (balé omah), supaya tandhan padha-padha marem ing ati (ayem,
tentrem). Werdiné dhawet iku arum lan enak rasané, lan bisa ngresiki ganda
sawisé dhahar, mula tatacara ngombé dhawet iku tiba tatacara kang keri dhèwe.
Kamangka, werdiné dhuwit krèwèng kuwi saka lemah, amarga manungsa iku
asalé ya saka lemah kang lantaran bapa biyungé, asalé saka Gusti Allah.
8.
Potong Tumpeng Kamulyan Bapak saka pengantèn putri motong tumpeng kamulyan
banjur diwènèhaké ibu banjur didulangaké pengantèn putri.
9.
Dulangan Pengantèn putri lenggah kaapit bapak ibu banjur didulang.
10.
Kembul Bujana Andrawina Para tamu dhahar sesarengan.
4. Midodaren
Tembung midodaren iku asale saka basa Jawa yaiku widodari utawa bidadari neng basa Indonesia. Acara iki duwe
kekarepan yen mbengi sakdurunge acara mantenan iku, kabeh para widadari mudhun
saka suwarga kanggo aweh pengestu
uga kanggo pralambang yen sesuk neng acara utama, penganten putrine bakal ayu
kaya widodari.
Neng acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam
6 sore nganti tengah wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sing
ngancani sinambi aweh nasihat.
Rerangken acara neng wengi midodaren iki séjé-séjé ing saben
dhaérah, kadhang ana sing dibarengaké karo acara peningsetan lan srah-srahan.
5.Srah-srahan
Srah-srahan iku uga diwastani "asok tukon" yaiku
calon pengantèn kakung mènèhaké uba rampe lan ragat sing bakal kanggo
ngleksanakaké pahargyan penganténan. Tuladhané uba rampé, kayata: beras, sayuran, pitik, jajan pasar lan liya-liyane.
Saliyané iku sing paling penting ana ing pepasrahan yaiku dhuwit sing tumprapé kanggo ngragati upacara
pahargyan ing omahé pengantèn putri.
6. Ijab kabul
Ijab kabul yaiku acara nalika pengantèn kakung ngucapaké
janji bebojoan karo pengantèn putri lan diseksèni wong akèh supaya bisa sah
nikahé.
7. Upacara panggih
Sarampunge acara ijab kabul (akad nikah)dianakake acara Panggih.
Ing acara iki kembang
mayang digawa metu saka omah lan didelehake neng prapatan cedhak
omah. Tujuané yaiku kanggo ngusir roh jahat. Sawise iku pengantèn putri ketemu
(panggih) karo pengantèn kakung kanggo nerusaké upacara: balang suruh, Wiji
dadi, Pupuk, Sinduran, Timbang, Kacar-kucur, Dhahar klimah, Mertui, lan
Sungkeman.
Balang
balangan suruh
Upacara balang suruh minangka pralambang sih katresnan lan
kasetyan ing antarané pengantèn kakung lan putri.
Wiji
dadi
Penganten kakung ngidak endhog pitik nganti pecah, banjur
pengantèn putri misuhi/ngresiki sikil/ampeyané pengantèn kakung nganggo banyu
kembang. Upacara iki minangka prelambang sawijining kepala kaluwarga sing
tanggung jawab marang kaluwargane.
Pupuk
Ibu pengantèn putri ngusap-usap sirah/mustaka mantu kakung
minangka tandha ikhlas nampa manten kakung mau dadi bageyan kulawargane.
Sinduran
Lumampah alon-alon kanthi nyampirake kain sindur, minangka
tandha pinangantèn sak kloron wis tinampa dadi kulawarga.
Timbang
/ pangkon
Pinangantèn sak kloron lungguh ing pangkonané bapaké
pengantèn putri, minangka perlambang katresnané wong tuwa marang anak padha
karo mantu.
Kacar
kucur
Tampa kaya; Manten Kakung maringi guna kaya manten putri,
Werdinipun kakung maringi guna kaya kang kasuntak kanthi tuntas kagem
sisihanipun kang dipun tresnani, mila lajeng dipun bundheli, nanging tumusing
manah tasih dereng pitados, mila lajeng katitipaken Ibunipun.
Dahar
klimah
Pengantèn kekalih dhahar dulang-dulangan minangka pralambang
pinangantèn kekalih arep urip susah lan seneng kanthi bebarengan. Kakungipun
mundut sekul kakepel 3X, kaparingaken ing lancaran kang kaasta manten putri,
lajeng kadhahar sisihanipun piyambak, kang kakung namung mirsani kanthi mesem…
bingah. Lajeng sami wijik, lan ngujuk sesarengan.
Mertui
Wong tuwane pengantèn putri methuk wong tuwané pengantèn
kakung ing ngarep omah lan bebarengan tindak menyang acara resepsi.
Sungkeman
Pinangantèn sak kloron sungkem nyuwun pangèstu marang wong
tuwa kekalih. yen besan badhe rawuh, prayogi dipun papak, yen sampun lenggah
nembe sungkeman. Sepisanan sungkem tiyang sepuhipun putri, lajeng sungkem
tiyang sepuhipun kakung ( besan) .dipun purwakani metuk
besan, yen sampun lenggah, lajeng dipun purwakani sungkeman, caranipun kados
Yogya. Yen sungkeman: prayogi keris boten diagem, yen sampun rampung sungkeman
keris dipun agem malih
Kendhuri
/ resepsi
Kendhuri (uga asring kasebut kendhurèn lan kondangan)
iku sejatiné upacara slametan utawa syukuran. Yèn
ana wong Jawa kang nduwé khajatan,
biasané ana kendhuri amarga sing diarep-arep wis kaleksanan lancar lan aman,
utawa ndedonga amrih olèh kaslametan nalika arèp ngayahi sawijining lelaku sing
wigati. Acara iki biasané dadi rangkéyaning acara kelairan, khitanan utawa pernikahan. Kendhuri acara
pernikahan saiki umumé uga diarani resèpsi.Acara utama jroning upacara kendhuri
yakuwi arupa ritual ndedonga marang Pangèran Kang Maha Kuwasa supaya diparingi
kaslametan, karahayon tumrap sing kagungan kersa sumrambah marang kabèh para
rawuh. Kanggo wong Islam ing acara iku biasané padha maca Surah Yasin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar