ADAT TRADISI TEMANTEN JAWA
Para sutresna Budaya, saderengipn
kula ngaturaken bab adat Upacara manten, kang kedadosanipun manake warni,
liripun boten sanes amargi tasih sami ngegegi paugeran ingkang boten nilar suba
sita. Sarta amargi sami sesambetan ing madyaning brayat agung, ingkang sedaya
wau tondhonipun boten sanes anggenipun badhe kepengin ngluhuraken satunggal lan
setunggalipun.
Sambet kaliyan punika wau, petang
kula bilih siaran RRI lajeng dados srana gerelya budaya, liripun jaman
kamardikan dumuki sepriki kados-kados kabudayan Jawi nembe kalindhih kabudayan
maca, ingkang kados-kados lajeng cengkah kaliyan poaugeran lan piwucal para
pini sepuh.
Mila Siaran bab upacara adat kang lumantar Prog IV RRI sampun dipun tampi ngguroni, nanging kepengin ndhudhah lan nggugah para sutresna budaya ing pundi papan, langkung-lakung ingkang sami nyebat tiyang jawi ( Wong JAWA) murih sampun ngatos kecalan jawinipun.
Dene mligi kula pribadi ingkang
kadhawuhan ngaturaken boten ateges kula badhe ngguroni panjengan sedaya. Awit
sejatosipun ingkang kula gadhahi pepindhanipun sak agenging kuku kemawon dereng
wonten, punika estu, namung kadereng kepengin ndherek tumut cawe-cawe murih
lestariipun kabudayan Jawi ingkang adi luhung punika.
Mila Panuwun kula, nyuwun para
sutresna budayan sami kersa paring atur pemanggih pamrayogi, lan
panyaruwe, murih warisan kabudayan Jawi ingkang adiluhung, tumuli
saged kumbul malih. Kepara saged dados srana meper kabudayan manca ingkang
laras kaliyan kabudayan Jawi.
BEDANIPUN
UPACARA MANTEN JOGJA LAN SOLO
Dene wanci punika kula badhe
ngaturaken mligi bab bedanipun upacara adat ingkang bade kagungan
kersa mantu. Mligi Ngayogyakarta kaliyan Solo. Ingkang sampun dipun damel
paugeran, ingkang sipatipun kepara nasional. Dene gambaripun Upacara makaten:
No
|
Gagrak Yogya
|
Gagrak Solo
|
Keterangan
|
|
1
|
Nontoni
|
Nontoni
|
Woten, sampun boten mlapah
|
|
2
|
Lamaran
|
Lamaran
|
Woten, sipatipun mana suka adat
kulawarga
|
|
3
|
Asok tukon
|
Asok tukon
|
Woten, sipatipun mana suka adat
keluwarga
|
|
4
|
Srah-srahan, Nyantri
|
Srah-srahan
|
Woten, sipatipun mana suka, umum
sapunika sedinten utawi kalih dinten saderengipun ijab
|
|
5
|
Tarub
|
Tarub
|
Woten, sipatipun mana suka,
awit wonten 3,2,1 dinten saderengipun tempuking damel utawi lijab
|
|
5
|
Siraman
|
Siraman
|
Woten, Resmi padatan benten. Solo,
wonten bopongan, mande dawet lan potong rekma. Yogya bibar siraman
gantos busana nyampingan grompol + nogosari
|
|
6
|
Midodareni
|
Midodareni
|
Woten, sipatipun Resmi, padatan
benten. Solo wonten nebus kembar mayang
|
|
7
|
Ijab
|
Ijab
|
Woten. sipatipun Resmi menggahing
nagari
|
|
Panggih
|
Panggih
|
Woten, sipatipun Resmi atat
Jawi padatan tata upacaraipun benten-benten
|
||
8
|
Resepsi
|
Resepsi
|
Woten, Siapatipun resmi, mana suka
|
Saking sarenteten upacara wau sak
perangan sampun wonten paugeran, kados antawisipun:
- Tata Adat upacara Siraman
- Tata adat upacara Panggih
- Tata adat Rias penganten
- Tata adat Model busana Penganten
Dene sanesipun sipatipun tasih mana
suka, tegesipun gumantung pribadi ingkang kagunan kersa..dene tetimbanganipun
murih gampilipun. Mila lajeng wonten sebagian upacara dipun gabung kados
conipun
- Nontoni sampun boten mlampah, awit lare sampun sami tetepangan
- Adicara Lamaran dados satunggal kaliyan asok tukon, Lan wanci punika kirang mantepin dipun wonteni tukar cicin. ( awit tukar cincin sanes tata adat Jawi )
- Adicara Srah-srahan kaliyan adicara Asok Tukon
- Adicara Midodareni, sampun boten wonten, gantosipun dipun wonteni Upacara Srah-srahan lan ugi Asok Tukon, Mligi kang ngrasuk agami Kristiani dipun wonteni sembayangan, utawi Biston, Kang islam waosan Alqur’an Ingkang sedayan wau manut gothek ing ngakathah murih gampilipun.
Namung caos wuninga mligi bab
upacara Srah-srahan yen ngajeng sampun wonten upacara srah-srahan inggih
srah-srahan kang werdinipun tanda sarujuking rembag antawis kulawarga setunggal
lan satunggalipun, mila lajeng wonten tanda dados /jadi nggenipun
nglamar. Samenika wonten upacara tukar cicin
Mila Srah-srahan nalika Midodareni
pemanggih kula srah-srahan calon pengaten, mila prayogi boten perlu
mbekta punapa-punapa.
Dene kados ingkang kula aturaken
ngajeng , tasih kathah ingkang dereng dipun damel paugeran, ingkang
sipatipun tasih mana suka, kados contonipun
- Nontoni;
- Lamaran
- Asok Tukon
- Srah-stahan
- Pasang Tarub
- Ugi Bab busana kagem tiyang sepuhipun lan busana pengombyong manten : Buku tamu, pager ayu/bagus, among tamu. Lan MC
Makaten sawantawis atur kula
sumangga para sutresna kersa nunggal kanthi paring pemanggih. Murih saged mbuka
manah para kadang sutresna Budaya , mligi kang badhe kagungan kersa saged
langkung terwaca.
Bab Adat Nontoni
Adat Nontoni punika satunggaling
tata cara Jawi, mligi satunggaling kulawarga ingkang kagungan putra
kakung, badhe ngersakaken putra mantu, ingkang dados inceranipun. kagem
putranipun, gampilipun ingkang badhe dipun suwun dados sisihanipun putranipun
Mila kulawarga kakung lajeng
mbudidaya matah satunggaling wakil kulawarga utawi duta, ingkang kadhawuhan
nangletaken utawi pados sisik melik, wonten dalemipun lare estri ingkang
dados inceranipun wau.
Mila wakil kulawarga wau sowan wonten
tiyang sepuhipun lare estri , ingkang ugi nganthi putra kakungipun. Liripun
samangke saged pirsa piyambah larenipun.
Dene kulawarga pihak putri,
sampunipun nampi rawuhipun para tamu, ing salajengipun badhe ndhawuhi
putranipun putri ingkang dados wigatosing rembag kadhawuhan ngladosaken
unjukan, sarta dhahar kagem para tamu wau. Liripun sageda dipun pirsani
ingkang badhe ngersakaken, leres lan botenipun
Adat
ingkang sampun, wonten ing adicara nontoni rantamanipun:
- Atur Pambuka saking kulawarga. Wigatosig atur, ngaturaken kasugengan, sarta mundut pirsa wigatosipun anggenipun sami rawuh.
- Atur pangandikan saking pihak tamu. Wigatos atur, ngaturaken salam taklim Bpk X. Lan matur punapa ingkang dados wigatos sowan.
- lajeng kacaosan unjukan lan dedhaharan. Wonten adat caos unjuk punika putra putri ingkang wigatosing rembag ingkang ngladosaken. Dene putra kakung ingkang badhe ngersaken wau namung mirsani kanthi ulat manis, lan tanggap ing samita.
- salajengipun kulawarga pihak kakung sami nyuwun pamit, wigatosing rembak sanes wedal badhe sowan malih
- panutup, atur pangandikan saking kulawarga putri, lan boten kesupen atur salam taklim katurna bpk. X
- Salajengipun wakil kulawarga kondur, lan caos palapuran wonten ngersanipun Rama saha ibu putra kakung wau
Pramila adat nontoni satunggaling
adat ingkang luhur, awit upacara Nontoni boten nilar suba sita anggen sami
gesang ing madyaning brayat agung kang maneka warni
Punapa
ingkang dipun kajengaken BIBIT, BEBET, BOBOT:
Wigatosing rembag: Upacara
Nontoni, satunggaling adat tiyang sepuh ingkang badhe kagungan kersa mantu,
kanthi pangajab putranipun manggih begja mulya. Mila 3 prekawis kang dados
tetimbangan : BIBIT, BEBET, BOBOT
Sambet bab wau, lanjeng punapa
werdinipun, lan punapa tasih relepan?:
Saking pemanggih kula bab upacara
nontoni, najan kawontena tambah maju, lare sampun sami tepang, nanging jejering
tiyang sepuh kinten kula sae lan prayogi tetep cawe-cawe, paring
tetimbangan. Jaman kawuri tetimbanganipun kados ingkang asring kapireng ingkang
dipun wastani: BIBIT, BEBET LAN BOBOT punika
Dene saking pemanggih kula tetimbang
punika wonten saenipun, awit werdinipun :
- Bibit. Gampilipun wiji, asal-usul saking pundi utawi kulawarga kang kados pundi. Awit kula pitados bibit ingkang sae tumusipun damel brayat utawi kulawarga ugi sae, boten gampil crah utawi padudon.
- BEBET. Kinten kula tetimbangan punika ugi tasih perlu, awit; bebet = sipat, watak larenipun, murih saged larasing anggenipun sami bebrayan. Mila pangajabipun murih saged sami mong kinemong antawis satunggal lan satunggalipun. Mila ingkang perlu dipun emut, bilih watak dados sandhanganing tiyang , utawi dados ciri-wancinipun, boten saged ewah.
- BOBOT, tumanduk saged saking kapinteran, saking derajat, utawi saged kadungan raja brana.
Ewa semanten kula sumanggaken. Awit
sedaya ugi saking nasibing lare. Nanging yen ngemuti duk semanten dados
tetimbangan bilih BIBIT, tegesipun wiji, utawi asal-usuling kulawarga, kados
pundi sae lan botenipun, BEBET, tegese derajat turunipun, mligi sipat lan
watakipun. BOBOT, tegesipun larasing gesang ing tembe wingking
Makaten saklumit gambar adat nontoni
ingkang kula mangertosi. Pramila kula sumanggakaken para sutresna
budaya badhe nanggapi.
Bab Adat
Lamaran
Kados pundi babaring adat lamaran
jaman kawuri lan kados pundi prayoginipun ing wanci punika ?
Adat ingkang sampun, upacara lamaran
katindakaken saksampunipun angsal sisik melik, lare istri ingkang dados
inceranipun cetha dereng dipun wengku kakung.
Dene urutaning adicara lan uba
rampening Lamaran kang baku
- Atur pambuka saking kulawarga
- Atur panglamar ( saged ngagem surat , atur pangandikan).
- Caos tanda katresnan ( oleh-oleh, maneka warni dhaharan saking ketan, werdinipun murit saged lengket / kelet) tumus sageda lajeng rumaket pepindhaning renggang gula kepyur pulut
- Caos kintun oleh-oleh yen tamu wau kondur
- panutup.
Adat Asok
Tukon
Sajatosipun asok tukon, boten perlu
dipun acarani, tegesipun saged sesambetan langkung prei, Dene Asok tukon
kathahipun dipun dadosaken satunggal kaliyan nalika Lamaran. Lan wonten
nalika Malam Midodareni
Dene uba rampe asok tukon :
- Sanggan.
- Busana satunggal pengadeg kagem calon manten putri
- tindhih ( arta kathah sekedhikipun sumangga )
- Oleh-oleh, ujude dhadharan saking ketan
- Yen Eyangipun tasih sugeng, dipun kantheni nyaosi pesing
Bab Pasang
Tarub
Saking pemanggih kula Tarub,
satunggaling adat mligi tiyang ingkang badhe kagungan kersa mantu. Liripun
jaman kawuri kagem ngawekani yen tamu ingkang rawuh kathah. Nanging ugi kepara
malah saged dados pratanda bilih ing mriku wonten ingkang kagungan kersa.
Kejawi saking punika ngendikanipun para pini sepuh bilih pasang tarub
satunggaling adat ngawekani dhatengipun bab-bab ingkang boten prayogi, mila
tarub ugi dados satunggaling srana talak balak.
Manut crita kina pasang tarub dados
pratanda nyuwun dumateng ingkang jagi lingkung utawi papan mriku kawentaripun
dipun sebat ingkang mbaureksa, kanthi pangajab murih tumut
ngrencang-ngrencangi. Nanging ugi wonten ingkang kagungan pemanggih dados srana
anggenipun nyuwun dumateng ‘Ki Jaka Tarub’ supados kersa mbantu sarta jagi
anggenipun kagungan kersa murih papan wau saged cekap(amot) lan
mboten nguciwani anggenipun nampi para tamu.
Kejawi saking punika pasang Tarub.
asring wonten ingkang ngagem petang utawi tetimbangan ingkang sipatipun dipun
wastani “saat”. Dene tetimbangan wau lajeng kados-kados dados
paugeran awit dinten lan wancinipun dados pathokan, lan wonten bab sanes, kados
contonipun yen sareng naasipun kulawarga. mila pinanggihipun unik. Dene
tetimbangan kula ingkang baken; dinten lan wekdal saged disengkuyung dening
sanak sederak punapa boten, nuwun semu punika kula. Ingkang tentu kemawon boten
nilar paugeran Jawi, awit wewujudan tarub wau estu damel regenging papan,
kepara damel aguning budaya Jawi, sarta saged damel kajen kelingan kang kagungan
kersa
Pasang tarub punika saking masang tratak
dan bleketepe, serta pasang tetuwuhan. Dene Tetuwuhan punika
kapasang kagem regol mlebet medalipun tamu.
Tutuwuhan ingkang dipun agem werni-werni,
ingkang awujud who-wohan ( biji ), wit-witan, ingkang kapilih dados lambing
punpa ingkang dados pangajabipun ingkang kagungan kersa. Kadosdene
- Pisang Raja Ayu
- Kelapa ganding
- Tebu wulung
- Pari lan cantle
- ron-ronan ; keluwih,ringin dan kroton lsp
Pasang
“Tratak”
Jaman kawuri tratag dipun damel
saking “kepang” nginggilipun katutup “bleketepe”. Bleketepe punika ; nam-naman
ron klapa. Nanging samika tratak umumipun dipun gantos tenda.
Tratak pinggiripun paringi “janur
kuning”. Dene masangipun paugeranipun kadamel mlengkung, werdinipun amayungi.
Dene tembung “janur” ngendikanipun mengku werdi saking ‘jan-nur’,
tegeseipun ‘jan’ saking tembung “jane” dene ‘nur’
cahya. Mila werdinipun Cahya ingkang nyata, utawi terang sanyata. Dene
werdinipun masangan janur kuning dados lambang tetenger ing wanci punika ing
mriku wonten manten.( Yen wis ana janur kuning mlengkung sira aja wani
ngganggu wanita iku)
Salajengipun punapa kemawon uba
rampe kagem damel tarub
1. Damel “kajang” utawi
tratak, cagak saking deling ampel utawi wulung (pring), lan payon kadamel
kepang , nginggil dipun sukani nam-naman “bleketepe”, pinggiring tratak dipun
rengga janur kuning kapasang melengkung.
2. Tetuwuhan, kapasang ing ngajeng /
regol ‘pintu masuk’. Tetuwuhan punika saking pisang raja, cengkir gading,
tebu wulung, pari lan cantel, ron kluwih, ron kruton lan ron
ringin. Miturut gotheking ngakathah sedaya wau kapilih mengku pralampita,
satunggaling pangajab saking kang kagungan damel
3. Werdinipun Pisang raja”
kapilih kang sepuh, wonten kalih tundhun” . kang werdinipun lambang
pangajab ing tembe para putra kagungan watak/sipat kados raja ingkang berbudi
bawa laksana, lan tansah dipun pitados tiyang kathah, sarta tansah
mranani, kejawi saking punika mugi gesangipun lare kados dene pisang “rila
pejah yen sampun wonten wohipun”
4. “Pari wulu” kalih
unting’ utawi cantel (salah satunggal) lambang sang pinanganten kathah
rejeki, boten kekirangan.
5. Klapa ganding ‘2 janjang’.
Lambang ing tembe pinangantin saged gesang ing pundi papan, sarta saged
migunani gesangipun mligi brayatipun sumrambah tiyang sanes
6. Tebu wulung’ 2 batang, kapasang
kiwa tengen regol wau pinangka tolak balak, nanging ugi dados lambing
mantepaning manah anggenipun kagungan kersa. Kejawi saking punika pangajabipun
pengantin ing tembe gesang ipun sampun namung pados manisipun kemawon,
kadosdene pepatah “habis manis sepah dibuang”
7. Ron keluwih’, dados lambang
supados ing tembe wingking gesangipun saged tansah ‘linuwih’ , sarta gesangipun
saged kacukupan ; bab raja brana sarta derajat dsb
8. Ron ringin, mengku werdi
gesangipun sageda dados payunging kulawarga, sumrambah dateng masyarakat
sakiwa tengenipun. ( nuwun sewu boten malah damel kapitunan )
9. Ron kroton / puring, kejawi dados
tolak bala mligi roh alus ingkang badhe ngganggu kawilujenganpin sarta badhe
njugaraken sesambetanipun bebrayan
Mila tarub satunggaling pratanda
pasang tolak balak sambet anggenipun kulawarga badhe kagungan kersa
mantu. Dene janur kuning kang mlengkung dados lambang bilih lare putri
putranipun bapak ( N ) sampun wonten ingkang mengku. Mila pasangipun kedah
melengkung mengku werdi ngrengkuh.
Makaten sawantawis bab tatacara adat
Jawi pasang tarub
BAB
UPACARA PANGGIH PENGANTEN
GAGRAH
NGAYOGYAKARTA
Pepanggihan wanci punika badhe kula
aturaken mligi:
- NDUDHAH WIGATOSING UPACARA PANGGIH
- LAMPAHING ADICARA PANGGIH
Ngemuti bilih kabudayan Jawi estu
luhur, liripun mengku sasmita, kebag ing pralampita, awit kebag ing pitutur
utawi piwucal luhur kang sinandi. Ingkang tlonjongipun amargi kawios saking
pangandikan utawi pangajab ingkang kagungan karsa, boten sanes murih
sageda sami manggih kabegjan, gesang kang utami
Dene Adat upacara panggih penganten
punika pancen boten sami antawisipun daerah satunggal lan satunggalipun, kados
dene gagrak Ngayogja kaliyan gagrak Solo, sarta daerah sanesipun, semanten ugi
uba-rampenipun, sarta lampahing adicara. Pemanggih kula, sedaya wau ingkang
dados sumber boten sanes saking kraton, utawi ingkang kagungan panguwaos wedal
semanten. Mila gagrak Yogja ugi saking Kasultanan Kraton Ngayogyakarta
Hadiningrat, semanten ugi gagrak Solo saking kasunanan Kraton Surakarta
Hadiningrat.
Nanging ingkang badhe kula aturaken,
mligi upacara panggih gagrak Ngayogya, ingkang sampun sumebar sarta mekar sak
jawining kraton. Kepara sampun dados paugeran saking para empu ingkang sami
pinitados
Dene upacara Manten kula pilah dados
kalih perangan inggih punika:
- A. Upacara sangajenging tarub
- Purwakaning upacara: Manten kakung lan pangombyong yen dumugi ngajeng Tarub kendel, lumarape Sanggan ingkang dipun aturaken Rama-Ibu Manten Putri, kang werdinipun; atur wuninga bilih Manten kakung sampun rawuh, mila nyuwun palilah enggal kersa manggihaken putranipun putri. Yen sanggan sampun katampi, tumuli penganten putri kaboyong medal, dipun purwakani medalipun kembar mayang. Dene padatan kembar mayang kasenggolaken penganten kakung nembe kembar mayang dipun bucal, werdinipun mbucal sesukeripun saha paring pambiwara, yen wanci punika wonten manten .
- Balang-balang suruh / sadak: ( manten putri 3, kakung 4 ) yen sampun sami aben ajeng ( 2-3 m) lajeng sami balang-balangan. Werdinipun mengku pralambang anggenipun sami kapang (kesusu weruh)
- Wijikan, Manten putri mijiki maten kakung wonten ranupada, kanthi ngguyur toya sritaman 3 X. Werdinipun dados tanda anggenipun nucekaken Kakungipun, awit badhe mlebet / ngadani upacara ingkang langkung wigati utawi suci, ugi saged dipun wastani tanda tresnanipun ingkang putri.
- Mecah tigan ayam: Salajengipun manten jumeneng aben ajeng, tumuli Nyi Sembaga mundut tigan kathuthukan larapan maten kekalih, tumuli tigan kapecah / kabanting. Werdinipun dados tandha anggenipun pecah pikiranipun badhe manunggal, lan sageda saged numusi wiji dadi. Salajengipun penganten kekalih kaboyong mlebet
B. Upacara ing nglebet dalem
Manten dipun dherekaen mlebet dening
Ibu pengaring, lan pangombyong Dene Urutaning lampah upacara :
1) Tampa
kaya; Manten Kakung maringi guna kaya manten putri, Werdinipun kakung maringi
guna kaya kang kasuntak kanthi tuntas kagem sisihanipun kang dipun tresnani,
mila lajeng dipun bundheli, nanging tumusing manah tasih dereng pitados, mila
lajeng katitipaken Ibunipun.
2) Dhahar
klimah: Kakungipun mundut sekul kakepel 3X, kaparingaken ing lancaran kang
kaasta manten putri, lajeng kadhahar sisihanipun piyambak, kang kakung namung
mirsani kanthi mesem… bingah. Lajeng sami wijik, lan ngujuk sesarengan.
3)
Sungkeman, yen besan badhe rawuh, prayogi dipun papak, yen sampun lenggah nembe
sungkeman. Sepisanan sungkem tiyang sepuhipun putri, lajeng sungkem tiyang
sepuhipun kakung ( besan)
Adicara punika mligi yen mantenipun
prawan kaliyan joko. Awit yen randha asal joko, lan sewalikipun, sarta tasih
wonten sambet sederek, pranataning adicara boten sami. Kejawi punika yen putra
manten putri mbajeng, asring dipun adani langkung rumiyin ngunjuk rujak degan,
werdinipun pinangka pambuka tumuruning wahyu penganten ing kulawarga. (ingkang
mbikak margi / bukak dasar )
Makaten sawentawis adat upacara
Panggih Manten gagrah Ngayogjakarta. Ingkang sampun dados paugeran
Atur
Cecala bab Uba rampe upacara panggih, Ing Ngajeng Tarub:
- Sanggan (pisang raja setangket, ganten, sekar setaman, lan lawe wenang
- Gantal. suruh kalinting isinipun; gambir lan apu katangsuli tali lawe
- Ranupada ( lemek kagem mijiki suku ) lan siwur
- sekar setaman ( mlathi, kenanga lan mawar )
- tigan ayam kampung
Uba rampe
upacara, Ing nglebet utawi ing pedaringan
- Kagem tampa kaya; inggih punika:
v arta
receh, cacah jangkep, saking kang alit dumugi ageng piyambak)
v
biji-bijian ( wiji = winih) ingkang saget tuwuh;dele, tholo, kacang ijo,
beras, jagung lan sanesipun.
v
empon-empon: dlingo bengle
v sekar
sritaman,
v Kacu wadha
kagem wadah guna kaya wau.
v Kagem
dhahar klimah: sekul kuning, kanthi lawuh ati ayam kapindang antep, saged dipun
pepaki upami ngagem lalapan, lan sanesipun
v Piring kagem
dhahar, Wijikan lan serbet / kacu
v Unjukan
pethak / teh ( lan rujag degan yen perlu )
Gendhing ingkang dipun agem:
- Gendhing Bindri : kagem ngiringi rawuhipun maten Kakung
- “Ladrang Penganten Pl Barang= kagem upacara wiwit balang-balang dumugi kabotong mlebet dalem
- “Ladrang “Ganti Wibawa Pl Barang, utawi kidung Dhandhanggula penganten kagem upcara kacar-kucur lan sungkeman.
UPACARA
PANGGIH PENGANTEN GAGRAH SOLO
Cekaking
rembag: Nglajengan punapa sampun
iaturaken rikala Minggu kapengker, upacara panggih gagrak
Ngayogyakarta. badhe kula sambet kados pundi yen gagarak Solo, lan ing pundi
bedanipun. Nuwun sewue ingkang kula aturaken punika, mligi tata ados adat
kabudayan sakjawining kraton ingkang sampun dipun tangsuli dening
paugeran-paugeran, kepara sampun kekahaken dados paugeran umum,
Upacara
sangajenging tarub
Panataning pangombyong (pormasi
barisan) Maten kakung
- Cucuk lampah (ingkang pinangka wakil keluwarga)
- Sanggan
- Kembar Mayang sepasang
- Maten kakung lan 2 ; pengaring Kakung
- Pangombyong (kulawarga, warga sanesipun. Tiyang sepuh boten tumut )
Panataning lampah (pormasi barisan)
Maten Putri
- Cucuk lampah,
- Putri Domas ( Penari gambyong,yen perlu ngagem )
- Kembar Mayang sepasang
- Maten putri lan 2; pengaring Putri
- Tiyang Sepuh.
- Mligi warga nunggal bapa biyung ( boten perlu perlu pengombyong)
Tata
rakiting upacara
- Manten kakung rawuh dipun purwakani gending Kebo Giro ( monggang)
- Rombongan dumugi ngajeng Tarub, kang ngasta sanggan lajeng mlebet ( kados Yogja). tumuli Rombongan Manten putri medal .
- Litunan Kembar Mayang, kembar mayang saking kakung kacaosan keluarga, samangke kapajang sakiwa tengening dampar rinengga / pedaringan. Dene kembar mayang saking putri kabucal wonten jawi ( prapatan)
- Balang-balang sadak ( namung kaping sepisan)
- Manten Kakung ngidak tigan ing ranu pada
- Manten putri mijiki sukunipun.
- Manten kaboyong mlebet ngadani adicara kacar-kucur. Nalika mlebet maten kekalih dipun kemuli sindur, Ibunipun. Werdinipun tiyang sepuh nggendhong kekalih putranipun, Mila cakcakanipun Ramanipun wonten ngajeng maten, dene maten kekalih sami nyepengi bangkejan ramanipun, Ibunipun wonten wingking maten kaliyan nyepengi sindur ingkang dipun kemulaken, lanjeng mlebet, dipun rumiyine embar mayang saking kakung wau. Ingkang dipun pandegani cucuk lampah.
- B. Adicara kacar-kucur:
1) Upacara
timbangan, tumindakipun: Ramane Lenggah, lanjeng maten sami dipun pangku
pupu kiwa tengen ramanipun. Tumuli Ibune nyuwun pirsa:”Abot endi
Pak?” Ramanipun paring wangsulan: “Padha wae “
2) Upacara
Tandur:: bibar mangku Ramanipun lajeng jumeneng, tumuli manten kekalik
pundhakipundipun cepengi asta kiwa tengen lajeng kalenggahaken (katuncepaken)
mimba tiyang tandur
3) Upacara
Tampa Kaya, sami Yogya
4) Dahar
Klimah, tumindakipun manten kakung mundut sekul kakepel kaping tiga, dipun
paringaken piring ingkang dipun asta manten putri, lajeng sami dipuin dhahar
sesarengan (Kembul dhahar) lajeng wijik, lan ngujuk sarengan.
5) Yen
manten putri bajeng, lajeng diun adani ngunjuk rujag degan, tumidakipun: Ibu
maten mundut rujag degan, kacaosaken garwanipun, yen sampun diujuk, sisihanipun
nyuwun pirsa: ” Piye pak rasane?
6)
Garwanipun mangsuli:”wah seger sumyah, lajeng rujak dipun suwun Ibunipun,
lajeng kaunjuk, kanthi manthuk-manthuk, lajeng dipun paringaken putra manten
kekalih, supados ugi ngicipi unjuk.
7)
Sungkeman, dipun purwakani metuk besan, yen sampun lenggah, lajeng dipun
purwakani sungkeman, caranipun kados Yogya.
Wigatinging
rembag
- Yen sungkeman: prayogi keris boten diagem, yen sampun rampung sungkeman keris dipun agem malih
- Adicara Panggih Manten gagrah Yogya lan Solo betenipun. antawisipun:
1) ngajeng
tarub gagrak Solo; linton kembar mayang, balang-balang suruh namung mbalang
kaping 1 X, Lajeng ngidak tigan, nembe wijikan. Mlebetipun penganten
dipun kemuli sindur Ibunipun
2) Gagrak
Yogya, boten wonten linton kembar mayang, balang-balangan suruh kaping 3 lan 4,
lajeng Wijikan, tigan dipecak/dibanting.
3) Upacara
kacar-kucur,:
- Yogya: boten wonten, timbangan ( trajon lan tandur ).
- Yogya, ingkang dhahar namung manten putri. Yen Solo kembul dhahar
3. Yen manten bajeng, gagrak Yogya
ngunjukipun rujag degan bibar upacara kacar-kucur, saderengipun kacar-kucur.
Yen Solo saderengipun kacar-kucur
Makaten sawantawis gambaran upacara
panggih manten gagrak Solo, pramila kula aumanggakaken. Nuwun
Cathetan: Gendhing ingkang dipun agem:
- Gendhing Kebo Giro utawi Monggang kagem Maten kakung rawuh
- Kodhok Ngorek kalajengaken Ktw Laras Maya upacara panggih dumugi kalenggahaken. Kalajengaken Ladrang Mugi Rahayu kagem ngabekten
TANTINGAN
= putra dalem Kakung,
PANANTUNAN
= putra dalem PUTRI
Macul tumpeng
= Putrine luwih tuwa
medot lawe
= tasih misan
Ancik-ancik pipisan
= sepupu ( sak Eyang )
Nyecek mawa (
bugel) = yen kakunge wis tau krama
Santren,
3 April 2008
R.Suwardanidjaja
BAB UPACARA SANES SAMBETIPUN KALIYAN UPACARA
PANGGIH MANTEN Upacara Maten
Upacara Maten, ingkang kedadosanipun sambung-sinambung kados ingkang sampun nate kula aturaken antawisipun bab: Nontoni, Lamaran, lan asok tukon, Siraman lan Nyantri sarta Midodareni. Ijab, Upacara panggih
Kejawi punika ugi wonten upacara ingkang LANGKAHAN, kang dados tetimbangan inggih punika:
- Yen Nglangkahi : kasebat Upacara langkahan dipun adani umumipun nalika wanci malem midodadreni
- Yen Putra bajeng : kasebat Upacara bubak kawah ( dipun adani sasampunipun upacara ing ngajeng tarub, lan saderengipun upacara kacar-kucur )
- Yen Putra Wuragil : kasebat Upacaara tumplak Punjen ( diadani sasampunipun upacara upacara panggih purna_
Upacara panggih yen Prawan kaliyan Jaka ingkang mastani tigas kawuryan, dene yen putra manten putri mbajeng dipurwakani Tiyang sepuh ngunjuk rujag degan. Dipun wastani “BUBAK KAWAH”. Ingkang sampun nate kula aturaken. Ingkang werdinipun Upacara punika mbok menawi punika mendhet saking berkahipun Kyai Ageng Pemanahan nalika angsal gaibing Pangeran yen badhe nurunaken dat ratu kang pinunjul, karana ngunjuk deganipun ki Giring, Mila ing upacara Panggih tiyang sepuh sami ngunjuk toya degan ugi putra penganten, pamrihipun ing bejang putranipun saged gadhah turun ingkang luhur utawi dados priyagung, ingkang gesangipun boten kekirang (ingkang umum sami mestani ngunjuk rujak degan)
Upacara panggih Prawan asal jaka lan tasih naning tasih sederek piyambak, dene manut silsilah kang estri langkung sepuh, upacaranipun ingkang kakung saratipun inggih punika macul tumpeng kanthi mancik sak nginggiling pipisan, tumuli kalajengaken nrajang lawe wenang.. lajeng nembe dipun adani upacara panggih. Nanging yen kakungipun langkung sepuh, manten nrajang lawe wenang, mboten ngangge macul tumpeng
Upacara Prawan kaliyan Dhudha kembang. Dene pangrakiting upacara inggi punika ; saderengipun upacara panggih dipun acarani manten putri nyiram bugel ( tumper) ngagem toya wonten ngajeng tarub, dados saderengipun upacara panggih. Werdinipun, manten putri arsa nampi lan adhe memper, nyirep punapa ingkang sampun nate dipun lampahi dening manten kakung duk semanten, inggih klebet kekajengan, kareman utawi watakipun
Upacara Randha kembang kaliyan Jaka, dene upacaranipun sami, namung ingkang nyiram toya ingkang kakung
Cekaking rembag: Upacara panggih jatosipun mengku werdi ingkang luhur, liripun pinanggihipun lare kekalih antawisipun jaler lan estri, ingkang nyuwun donga lan pangestu sedherekipun lan tangga tepalih, kanthi paring paseksen bilih titiwanci punika lare kekalih sami ngepyakaken anggipun badhe sami tembayatan inggih menika mbangun bale griya murik ing tembe brayat sami manggih rahayu nir ing sambe kala. Kanthi makaten murih lancaripun upacara layeng dipun tata, lan dipun acarakaken, ing mriki lahiripun tata upacara panggih
Mila nuwun sewu yen badhe damel ada-ada piyambak inggih mangga, nanging ingkang jangkep, tegesipun runtut. Nuwun sewu upami ngagem busana model muslim inggih mangga, nanging yen dipun tata upacara sampun ngagem upacara Jawi inggih gagrak Solo utawi Ngayogja. Nuwun sewu kula mastani punika nama ngrisak kabudayan ingkang adi luhung.
Dene Bab Upacara tumplak punjen prayogi dipun rembag ing wedal sanes. Wusana matur nuwun.
Dening : R.Suwardanijaya
Tidak ada komentar:
Posting Komentar